4 Nisan 2016 Pazartesi

Kırmızı Saçlı Kadın - Orhan Pamuk

orhan pamuk


Orhan Pamuk , ya sev ya terk et kategorisine giren bir yazarımız :) Yani ; bu adamın yazdığından hiçbir şey anlamıyoruz diyen de çok , bayılarak okuyan da çok. Açıklamalarıyla da toplumun belli ölçüde antipatisini de kazandığını biliyoruz. Ama yine de objektif yaklaşabilen okurlar açısından kaleminin güçlü olduğu da yadsınamaz.

Neyse yazarımızı bir kenara bırakalım, Şu meşhuur "Kırmızı Saçlı Kadın" romanına bir göz atalım.


Kırmızı Saçlı Kadın Kısa Özeti 
Cem, 80 li yıllarda liseye giderken, eczacı olan babası kaybolur, bir daha dönmeyecektir. Annesiyle birlikte kalakalan Cem, üniversite sınavlarına hazırlanmak için dershaneye gidecek ve harçlığını çalışarak kazanacaktır. İlk önce bir kitabevinde işe başlar daha sonra bir yakınlarının vasıtasıyla bir kuyucu ustası Mahmut Usta'nın yanında çırak olarak daha yüksek bir ücrete işe başlar. Kuyu Öngören'dedir ve kurulacak bir Tekstil Fabrikasını su ihtiyacı için açılacaktır. Cem ile Mahmut Usta zorlu bir işe koyulurlar. Uzun süre suyu bulamazlar epey bir derinlere kuyu kazılır.  Cem ve Mahmut Usta arasında felsefi diyaloglar sayfalarca sürer ve enteresan bilgiler ve hikayeler aktarırlar birbirlerine.
Cem, Kral Oipidus 'un babasını  Şehname'deki Rüstem'in oğlunu öldürmesi hikayelerini  anlatır. Bu hikayeler romanın ilerleyen sayfalarında sürekli karşımıza çıkar çünkü onların ekseninde bir düşünsel durum vardır. Burayı uzatmayalım. Enteresan ve tuylerinizi diken diken edecek trajik hikayeler , kitabı okursanız epey bir ilginizi çekecek.

Bu ikili, akşamları Öngören'e inerler çay içmeye. Bir gün şu Kırmızı Saçlı Kadın'ı görür Cem ve aşık olur kadına. Beraber olurlar. Tabii hemen olmuyor bu bir zaman sonra.. Cem beraber olduklarından sonraki gün feci bir olayla karşılaşır. Kuyucu ustasına yardım ederken elindeki yük aşağıya ustanın üstüne düşer. Ve efendim burada Cem ilginç bir psikolojiyle babası kadar sevdiği adamı kuyuda bırakır ve İstanbula kaçar. Bu arada Kırmızı Saçlı Kadını aramıştır elbette ama bulamamıştır.

Cem , Jeoloji Mühendisi olur. Sonra başarılı bir iş adamı olarak yoluna devam eder. Ama yıllarca garip bir psikoloji  ve kendisi ile mücadele ile yaşar.. Bir gün yine Öngören'e yolu düşecektir, büyük bir yatırım yapacaktır oraya. İşte bu aşamadan sonra Öngören'de nasıl bir durumla karşılaşacak , acaba Mahmut Usta yaşıyor mudur, ya da öldüyse de bu durum karşısına çıkacak mıdır, Kırmızı Saçlı Kadın ile tekrar yolları kesişecek midir.Bu kadındaki 2 sır nedir. Öngören' gitmeden önce aldığı mesaj ne kadar tehlikelidir. Bu kısımdan sonrası ise heyecanlı ve anlatılması zor. Anlatırsam romanın tadı kaçacak.


Yorumum
Okuması keyifli, gerginlik veren ve değişik bir konusu olan kitapta, Cem karakterinin babasına duyduğu sevgi, onun ortadan yok oluşuyla içine girdiği bunalım ve hayatlarının aslında bir noktada tuhaf bir şekilde kesişmiş olması ve Cem'in sürekli vicdan savaşı yaşaması, ustasın kuyuda bırakıp kaçması ve yıllarca kendi kendine haklı mazaretler üretmeye çalışarak bu ağır suçunu yatıştırmaya çalışması gibi garip davranışlar sergilemesi düşündürücü olmuş.
Yani kısacası Cem salağın önde gideni, kesin döverim bunu ben :)
Farlı bir kurgusu ve akıcı bir anlatımı olan  romanı okuyun mutlaka derim;)


Kitaptan Sözler

Ama düşünmek dediğin nedir ki? Daha o zaman bile düşüncelerin kafamıza bazen kelimelerle, bazen de resimlerle geldiğini anlamıştım. Bazen bir fikri kelimelerle düşünemezdim bile...Bazen de bir şeyi kelimelerle düşünebilirdim ama gözümün önüne onu bir resim olarak asla getiremezdim: Siyah ışık gibi, annemin ölümü gibi ya da sonsuzluk gibi..



Sevgiler, keyifli okumalar...

55 yorum:

  1. Ben hala Orhan Pamuk'un kategorilerine giremedim, yakında Masumiyet Müzesi'ni okuyup yazarı denemek istiyorum :)) Kırmızı Saçlı Kadın'ın konusu ilgi çekici :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kağıt Salıncak ,
      Bi dene bakalım Pamuk'u sevecek misin :)

      Sil
  2. Ilginçmis okumak gerek
    etrikali... hayırlı sabahlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Destina,
      Evet ilginç, sonu da ters köşeli , sana da hayırlı günler canım

      Sil
  3. Hahah Cem salağın teki dedin ya Demir abla, kesin aldım listeye :D Çok güzel yorumlamışsın. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlknurcum :) al bakalım listene :) sağol canım ^.^

      Sil
  4. Kırmızı saçlı kadın kitabını, kırmızı saçlı bir kadın okumuş :)
    Şaka bir yana çok güzel yorumlamışsın derya abla. Eline sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gökhan :D
      Ya sorma aslında kitapları kahvedir çikolatadır çaydır vs bir aranjman yapıp çekerim genelde, yani herkes gibi :D nedense sanki kitap okurken illa ki bunlar olacak :)
      bu sefer kitabın adından esinlenip konu mankeni olayım dedim :D
      Teşekkür ederim ;)

      Sil
  5. Kitapta biraz dediğin gibi gerginlik var. Gerile gerile bi hal olduk ülke gündeminden arkadaşım. Şaka bi yana sen de kitap gibi kadınsın hani başlığa bile uymuşsun;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nilgüncüm canıım çok teşekkür ederim :D

      Sil
  6. Ben Orhan Pamuk'un insanı çok iyi anlattığını düşünüyorum. Okumadım bunu ama fırsat bulursam ilk okuycaklarım arasında.))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sercan Durmaz,
      Kendisi de tuhaf olduğu için bakış açısı bir tuhaf:) Keyifli okumalar

      Sil
    2. valla bir solukta okudum, hem de hiç sevmediğim halde çoğunu otobüste)) beğendim ama sürekli eski efsanelerden bahsetmesi biraz sonunu belli ediyordu

      Sil
    3. Sercan selam, ayy tüh sevmedin mi :D Kötü yorumcu hissettim kendimi :)
      yok dur beğenmişsin galiba :) yorum şeklin Orhan Pamuk'a benzedi bak şimdi kafa karıştırıyor ahahah ;)
      Şaka bir yana yorum için tekrar teşekkürler. Efsanelerden iyi sen anlamışsın sonunu. Ben ikinci kapanışı beklemiyordum mesela.. Keyifli mutlu günler dilerim ^^

      Sil
  7. İlk resimde kırmızı saçlarınıza nur doğmuş Demir Hanımcığım :)
    Ben hala kanı ısınamayanlardanım Orhan Pamuk'a. Yazarlığını, eserlerini tartışmak bana düşmez elbette ama eser ne kadar iyi olursa olsun ısınmam lazım önce ki okuyayım :)
    Kitabın en samimi özetini kaptım :) Süper yorum:
    Yani kısacası Cem salağın önde gideni, kesin döverim bunu ben :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul Hanfendiciğim :D nurlar yağdı artistlikte sınır tanımıyoruz :D
      Orhan Pamuk'a ısınamadıysan boşver tabi yapacak birşey yok.:)
      Hepimiz elele verip dövelim Cemi diyeceğim ama Orhan Pamuk halletmiş o işi sağolsun romanda , bize gerek kalmadı :D

      Sil
  8. Elimin gittiği ama almasam da olur dediğim kitaptı bu sanırım yazara karşı olan antipatimdendir, dediğiniz doğru objektif bakmak lazım, konusunu da merak ettim hani :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adam Mutlu,
      Gerçekten de antipatik olmanın zararlarını görüyor yazarımız. Yani konuşurken düşünmek toplum değerlerini biraz elekten geçirmek gerekiyor ama Pamuk'ta böyle bir felsefe yok.
      Objektif bakabilrsen epey keyif alırsın o ayrı ;)

      Sil
  9. Orhan Pamuk sevmeyenlerdenim. Benim Adım Kırmızı'yı okumaya çalışmış, hayattan soğumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blana K
      Ah hiç şaşırmadım, gerçekten sevmeyeni de çoktur. O kırmızıyı boşver bu kırmızı gerçekten çok güzel ;)

      Sil
  10. bende orhan pamuk kitaplarını sevemedim :)

    YanıtlaSil
  11. Merhaba Derya 'cığım ;
    Ben de Orhan Pamuk sevmeyenlerdenim ... İlk romanı Cevdet Bey ve Oğulları ile tanışıp asla bir daha okumam diyenlerden ...
    Ama bu 11 Mart doğum günü hediyem Kırmızı Saçlı Kadın oldu ... Yani okunacaklar listemde beklemede ...
    Sevgiyle yaşanacak şahane bir hafta diliyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Didem
      Ahhaa ay çatır çatlıcam kimsecikler sevmiyor amanin :)
      Bu kitapta o klişeyi yıkıyor Pamuk. Merak ettim bakalım sevecek misin
      sAĞOL CANIM SENin bu şahane dileklerine bayılıyorum. Sana da harika huzur dolu bir hafta diliyorum düdüko teyzecik ^.^

      Sil
  12. detaylı ve güzel yorumlamışsın Felady! Kalemine sağlık ki;)
    Orhan Pamuk'un kitaplarını okumuşluğum var ama tee ne zaman :) Nötrüm ben :)
    Cem'i pataklamaya bende geleyim :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fenom gel güzelim birlikte pataklayalım :D

      Sil
  13. Ben seviyorum bu yazarı da kitaplarını da Kırmızı Saçlı Kadını da çok beğendim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Güneşim
      Ben de çok sevdim bu kitabı ;) Teşekkür ederim

      Sil
  14. Orhan Pamuk ve Elif Şafak'tan hazzetmeyenlerdenim. Her ikisi de kara listemde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazdan Kalan
      Burcu aa çok ilginç kara listeye almasaydın ya :)

      Sil
  15. Akşama başlayacağım bu yorumdan sonra Okunmak için bekliyordu bir süredir.

    YanıtlaSil
  16. Detaylı, uzun yapılan kitap yorumlarına bayılırım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kafa Dergi, ilginç genelde uzun yazılar pek sevilmez. ben biraz da kendim de hatırlayayım diye uzun tutuyorum ama sevdiysen mutlu oldum bak şimdi :)

      Sil
  17. Masumiyet Müzesi'ni bir umut almıştım ama sanırım 50 sayfa dayanabildim. Konudan nefret ettim. Daha almam diyordum ama Kafamda Bir Tuhaflık hediye geldi. Onu bitirebildim. Güzeldi. Yine de yeni bir tane için biraz zaman geçsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan yeşilçamvari mi geldi :)
      Geçsin evet okunacak onlarca kitap var;) Sevgiler

      Sil
  18. Ben okuyamayanlardanım :))
    Tam bu kitabı acaba okusammı diye göz kırpıştırırken Cem'e sinir oldum ahahahaa :))
    Okumuycam işte :)))

    Şaka bir yana hakikaten cesaret edemiyorum bu adamın kitaplarına... En son kara kitap elimde patlamıştı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şebnemcim ahaha Cem evet ilginç bir karakter ama dediğim gibi Pamuk onun hakkından geliyor fazlasıyla :) Okuma kız tamam :)

      Sil
  19. Bende sevmiyorum kendisini ama kapağı çok beğendim abla :D

    YanıtlaSil
  20. Ben bu kitabı okumadım ama çok güzel yorumlamissin. Burada Amerika da kütüphanede Orhan pamuk kitabını görünce öyle gururlanmistim ki..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevdican teşekkürler canım. Enteresan Orhan Pamuk tam böyle gurur duyalım deriz sonra bir bakmışız ki yerden yere vurmuş herşeyi işte garip :)

      Sil
  21. Şimdi öncelikle dövülcekse birisi fenomun arkasındayım :) Orhan Pamuk hakkında bu kadar sevmiyorum dendikten sonra ben seninde ne düşündüğünü merak ettim doğrusu çünkü yorumunda ikilcimli kaldım. Ne yani seviyormusun sevmiyormusun :)) bide çok sevgili deryam ben derimki sen şu kitabın sonunu bana bi özelden yaz çünkü bende orhan pamuğu okumayı sevmeyenlerdenim :p. Blana gibi kırmızı benide benden ittirmişti :) o derece yani nasılsa alıp okuyamayacağım ama şimdi sende benim bütün merak duygularımı ayağa kaldırdın ne olmuş ustası ölmüşmü? 1. Sır neydi ki 2. Ne olsun :). Bide fenom, sen ve ben bu Cemi gerçekten dövmelimiyiz :). Bak mutlaka cevap bekliyorum yoksa valla çatlak kurabiye/cimiss olurum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zehraaa kız sen ne eli maşalı çıktın :D Hep birlikte dövelim tamam canım :D
      Kitapları bana ilginç geliyor Pamukun. Yani bu kitabını sevdim ama her kitabından aynı tat alınmıyor. Yani hissim yok yazar olarak kendisine karşı. Sadece kalemi güçlü ve seçeneklerim arasında yer alabilir, böyle işte :)
      Ooo meraklı seni meraklı söylemicem işteee bana ne bana ne hehe :) Söylerim tabi ki ver bana emailini Allah seni :)
      sen zaten en çatlak kurabiyecimiss sin kiii :D

      Sil
    2. Hehehe :) yaa ne maşası size yardım edelim dedik. Arkanızdayız dedik :)). Sağol tamam veriyorum bak ama istersen mesangerdende yazabilirsin hihihi hiç fark etmez yani (çok fenayım çok böylece sana facebook sayfamı beğendirip bir taşla iki kuş vurucam ahahaha :)) )

      zehra_ertugru@hotmail.com

      Verdim işte şakamı yapıyom sandın :)))

      Sil
    3. zehraa beğenirim canım facebookunu da ayıp ettin toprakım :)
      ben de kitabı yazdım sana yaa naber :D

      Sil
  22. Bir kere denedim neydi o ismide yine kırmızlı bir şeydi,bitirebildimmi hatırlamıyorum.Bu ilginçmiş.Bence ustasıda kırmızı peruk takmıştır kesin kadında aynı kişi ki kadında ustadan sonra ortadan kaybolmuş,ne var ben bile iki dakikada yazdım.Ya onu boşverdim ben senin kIrmızı saçını severim çok tatlısın-oğluşunuda senide öptüm.Sayende okumuş gibi oldum sağol sonunuda yaz lütfen okuyacak o kadar uzun listem var ki sıra gelmeyebilir lütfen sayfama yaz kimse görmez.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merihcim ahah sağol canım biz de seni öperiz. Hay Allah sonunu yazarım tamam ama ulu orta yere yazmiyim yahu :)

      Doğru listelerimiz uzun ömür yetmez bunca kitaba ya :)

      Sil
  23. Benim de Cem'i pataklayasım geldi :)) Dedigin gibi biraz zor bir yazar Orhan pamuk. Ya çok sevilir ya hiç sevilmez! Su siralar okuyabilecegimi sanmiyorum ama en kisa zamanda okuyacaklarim arasinda. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deneyimli Anne,
      hep birlikte dövelim şu Cemi :) evet canım Pamuk garip bir yazar ve garip bir insan. açıklamalarından sonra milletin seveceği varsa da sevemiyor artık :D
      sevgiler <3

      Sil
    2. Yaaa derya bide bana eli maşalı diyorsun :). Sen herkesle cemi dövmeye gidiyorsun lafım sana değil deneyimli annecim sakın üstüne alınma:)) ) bak şimdi ben çocukluğumdan beri hep yalnız kalanın yanında olmuştum neredeyse cemin yanına geçicem. Haa gerçi cem korkak benide bırakıp kaçarmı ki. :)) :D

      Sil
    3. Yaaa derya bide bana eli maşalı diyorsun :). Sen herkesle cemi dövmeye gidiyorsun lafım sana değil deneyimli annecim sakın üstüne alınma:)) ) bak şimdi ben çocukluğumdan beri hep yalnız kalanın yanında olmuştum neredeyse cemin yanına geçicem. Haa gerçi cem korkak benide bırakıp kaçarmı ki. :)) :D

      Sil
    4. Zehra ahhaha :) Cem' sakın güvenme aman diyim ha :) bazen yalnız kalan da hakeder yalnız kalmayı di mi ama ^-^

      Sil
  24. orhan pamuku romanları dışında seviyom. yazılarını ve kendisini seviyom. nişantaşında evi var en güzel yerde. pamuk apartmanı. apartmanının karşısındaki kafede ahmet altan ve gülben ergen kahve içiyorlar (house cafe). ama bu kitap güzelmiş ve kısaymış. kahraman da meslektaşınmış de mii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deep hayret:) kendi apartmanı demek ki. görürsen selam söylesene :P
      evet ya kahraman meslektaş o yüzden ayrı bir ilgimi çekiyor bu kitap :)

      Sil